A Mazda 2.2 SkyActiv-Dízel motor jellemzői és tipikus problémái

2024.07.13

A 2,2-es SkyActiv-D (SH-VPTR és SH-VPTS) egy 2,2 literes turbódízel motor, amely elődjén, az MZR-CD-n alapul. A fő különbség az, hogy az új motornak csökkentett kompressziós aránya van. 16,3-ról 14-re csökkent, és ez a szám meglehetősen alacsony a dízelmotoroknál, és majdnem megegyezik a SkyActiv benzinmotorokéval.

A kompressziós arány 14-re csökkentése észrevehetően csökkenti a henger hőmérsékletét és nyomását. Ez növelte a motor hatásfokát, de rontotta az üzemanyag-levegő keverék keveredését, valamint az öngyulladást a motor hidegindításakor és felmelegedésekor. Emiatt a mérnököknek új kerámia izzítógyertyákat kellett bevezetniük, amelyek két másodperc alatt 1000 Celsius-fokra melegítik fel az égéstér levegőjét. Egy másik rendszer, amelyet ritkán használnak dízelmotorokban, a fázisváltó rendszer (ennek a motornak a szívószelepeihez). A változtatható kipufogószelep-emelés (VVL) kissé kinyitja a kipufogószelepeket a szívólöket alatt. A forró kipufogógázok visszahatolnak a hengerbe, és növelik a levegő hőmérsékletét. Ez a technológia segít megelőzni a gyújtáskimaradást bemelegítés közben, és hatékony hideg hőmérsékletű működést biztosít.

A kis kompressziós arány jelentősen csökkentette a motor terhelését és csökkentette a szivattyúzási veszteségeket. Most lehetővé vált a fő motoralkatrészek tömegének csökkentése a megbízhatóság csökkenése nélkül. A 2,2-es SkyActiv-D motorok alumíniumötvözet hengerblokkokkal rendelkeznek. A másodlagos tehetetlenségi erők ellensúlyozására egy lánchajtású két kiegyensúlyozó tengely található. A 2.2 SkyActiv-D motorok alumínium DOHC hengerfejjel, hengerenként négy szeleppel és görgős lengőkarokkal rendelkeznek. A hengerfej integrált kipufogócsonkkal rendelkezik. Amellett, hogy csökkenti a motor méretét és tömegét, felgyorsítja a katalizátor fűtési folyamatát. A motort szintén új üzemanyagrendszerrel szerelték fel. Minden 2.2 SkyActiv-D motor modern, közös nyomócsöves befecskendező rendszerrel rendelkezik, többlyukú piezo befecskendezőkön keresztül.

A motort két turbófeltöltővel szerelték fel, egy egységben kombinálva. A kétfokozatú turbófeltöltés lehetővé teszi a nagy és kis turbinák előnyeinek összekapcsolását. Egy kis turbófeltöltő (nagynyomású turbina) gyorsan reagál, és alacsony motorfordulatszámon magas töltőnyomást hoz létre, egy nagy turbófeltöltő (alacsony nyomású turbina) pedig nagy motorfordulatszámon. Ez az egység nagymértékben növeli az alacsony és felső kategóriás nyomatékot (az 5200 ford./perc fordulatszám határáig). A 2,2-es SkyActiv-D motor dízel részecskeszűrővel (DPF) van szerelve. Szűrő nélkül, mint minden modern motor, nem felelne meg az olyan kipufogógáz-kibocsátási szabványoknak, mint az Euro VI.

Azonban a korai gyártási évjáratoknál sajnos néhány hiba is felmerült. Ezek közé tartoznak a következők:

Olajpumpa láncproblémák:

A legelterjedtebb hiba az olajpumpa láncának elszakadása volt, ami súlyos motorsérülést okozhatott. A Mazda 2014-ben visszahívást rendelt el a probléma javítása érdekében.

Túlzott koromképződés:

Egyes tulajdonosok a motorban túlzott koromképződést tapasztaltak, ami a befecskendezőrendszer eltömődéséhez és teljesítménycsökkenéshez vezethet.

A Mazda Skyactiv-D 2.2 motor súlyosan szenved a koksz felhalmozódásától az EGR-kör mentén, a szívócsonkon, a keskeny szívócsatornákon és a szívószelepeken keresztül. A nedves tisztításnak, spray-nek vagy HHO-tisztításnak nincs hatása a koksz felhalmozódásának ilyen szintjére, az egyetlen módja a megfelelő munkavégzésnek a mechanikai és a dióhéjas tisztítás.

A problémák általában a szakaszos motorlámpával (MIL) kezdődnek, és a leggyakoribb Mazda kokszolódásra utaló hibakódok a P0101, P0401 és P0488. Ezek az általános OBD-kódok általában mind a beszívott levegőtömeg-áramlással (MAF) és az EGR-szelep-alkatrész-problémákkal kapcsolatosak. A legtöbb esetben az olyan alkatrészek, mint a fojtószelepház, az EGR-szelepek, a MAP-érzékelő és a MAF-érzékelő, valójában jól működnek, csak tisztítást igényelnek. 

Tisztítás előtt
Tisztítás előtt
Tisztítás után
Tisztítás után

A P0101 kód itt a kevésbé kiszámítható kód, mivel a korai Euro 6-os motorokban (2012-2017) ez a kipufogó vezérműtengely kopásának jele is lehet, ami légáramlási problémákat okoz.

A Mazda 6 és CX5 Skyactiv dízel a legkeményebb és legpiszkosabb koksztalanítási munka, de az eredmények nagyon kifizetődőek, mivel az ügyfelek általában hatalmas teljesítménynövekedést, üzemanyag-fogyasztás csökkenést és jó általános vezethetőséget tapasztalnak.

Miért szenvednek olyan súlyosan a Mazda Skyactiv D 2.2 motorok a koksz lerakódástól?

A szén-dioxid-kibocsátás magas szintje nagyrészt annak köszönhető, hogy a Mazda úgy döntött, hogy a kipufogógáz-visszavezetéses EGR-t olyan szintre fejleszti, amely lehetővé tette, hogy ez a motor megfeleljen az eredeti Euro 6-os károsanyag-kibocsátási szabványnak anélkül, hogy bonyolult és drága, szelektív katalitikus redukciós SCR kipufogógáz-utókezelésre lett volna szüksége ( Ad Blue injekció). Az SCR rendszer hiánya a Skyactiv D 2.2 2012-2017-es verzióira vonatkozott. Ezt az időszakot követően az SCR-t hozzáadták a tovább szigorodó károsanyag-kibocsátási szabványok teljesítéséhez, de igen, a koksz felhalmozódás továbbra is megmaradt, mivel a motor nagyjából ugyanazt a konstrukciót tartotta meg.

Turbó problémák: A jármű vészüzemmódba vált és gyenge a gyorsulási teljesítmény P0299 hibakód

Ebben a járműmodellben BI-turbó egység van beépítve. Ez a kétfokozatú turbófeltöltés egy korán reagáló kis turbófeltöltővel és egy nagy turbófeltöltővel a nagy sebességekhez optimális motorreakciót biztosít minden fordulatszám-tartományban.

Ha a fent említett hibát észleli, az a kis turbófeltöltő hibás bypass-csapjával is összefügghet. A mechanikai hiba azt eredményezi, hogy a csappantyú nem zár megfelelően, és így nem tud elegendő töltőnyomást kialakítani. Ebben az esetben el kell távolítani a turbófeltöltő töltőlevegő-tömlőit, és szemrevételezéssel ellenőrizni kell a csappantyú-vezérlőt. A szárny (1) már teljesen levált a karról (2). (Kép)

Hibás vákuumszivattyú

A vákuumszivattyú egy kulcsfontosságú alkatrész a modern autókban, amely a motor üzemanyag-levegő keverékének megfelelő arányú bejuttatásában és a fékrásegítő működtetésében játszik szerepet. Sajnos, mint minden mechanikai alkatrész, a vákuumszivattyú is meghibásodhat, ami komoly problémákhoz vezethet.

Leggyakoribb tünetek:

  • Nehézkes motorindítás: A vákuumszivattyú segít a motor üzemanyag-levegő keverékének megfelelő arányú bejuttatásában. Ha a szivattyú nem működik megfelelően, a motor nem kap elegendő üzemanyagot, ami megnehezíti az indítást.
  • Motorteljesítmény-csökkenés: A vákuumszivattyú segít a motor teljesítményének fenntartásában. Ha a szivattyú nem működik megfelelően, a motor nem kap elegendő levegőt, ami a teljesítmény csökkenéséhez vezet.
  • Hibakód: A hibás vákuumszivattyú gyakran hibakódot generál a jármű fedélzeti számítógépében. A leggyakoribb hibakód a P258B, ami a vákuumszivattyú áramkörével kapcsolatos problémára utal.
  • A fékrásegítő nyomásszabályozó érzékelő hibás értéke: A vákuumszivattyú a fékrásegítőhöz juttatja a vákuumot, ami segít a fékpedál lenyomásakor a fékerő növelésében. Ha a szivattyú nem működik megfelelően, a fékrásegítő nem kap elegendő vákuumot, ami a fékpedál lenyomásához szükséges erő növekedéséhez vezet.

A hibás vákuumszivattyú leggyakoribb oka a kopott kipufogó vezérműtengely. A kipufogó vezérműtengely kopása során a kopott fémdarabok bekerülhetnek a vákuumszivattyúba, és károsíthatják azt.

/// Legfrissebb bejegyzések ///

A 2,2-es SkyActiv-D (SH-VPTR és SH-VPTS) egy 2,2 literes turbódízel motor, amely elődjén, az MZR-CD-n alapul. A fő különbség az, hogy az új motornak csökkentett kompressziós aránya van. 16,3-ról 14-re csökkent, és ez a szám meglehetősen alacsony a dízelmotoroknál, és majdnem megegyezik a SkyActiv benzinmotorokéval.

Az autóklíma rendszerek kényelmet és biztonságot nyújtanak az utazások során, különösen a nyári hónapokban. Azonban, mint minden más járműalkatrész, az autóklíma is rendszeres karbantartást igényel a hatékony és megbízható működés érdekében. Ebben a blog cikkben részletesen bemutatjuk, miért fontos az autóklíma karbantartása, milyen gyakran érdemes...

Ez a cikk az M32 sebességváltó egyik gyakori problémáját tárgyalja. Ha volt már Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia vagy Chevrolet autója, valószínűleg hallott már a General Motors M32-es sebességváltójáról és lehet, hogy már tapasztalta is, hogy néhány sebességváltó csapágyat már ki kellett cserélni.