Nagynyomású üzemanyag szivattyú működése

2024.12.23

Hasznos tudnivalók, praktikus tanácsok és értékes tippek a nagynyomású üzemanyag-szivattyúk működéséről, karbantartásáról és esetleges problémáiról.

1. Nagynyomású üzemanyag-szivattyú: Háttérinformációk

A modern, közvetlen befecskendezéses motorok üzemanyag-ellátása két fő szakaszra osztható: az alacsony nyomású és a nagynyomású körre. Az alacsony nyomású körben egy elektromos szivattyú szállítja az üzemanyagot a tartályból a nagynyomású szivattyúba. A rendszernyomás itt általában 6 bar körül van, és a motorvezérlő egység szabályozza. A nagynyomású körben a nagynyomású szivattyú akár 350 bar nyomásra is képes emelni az üzemanyagot, amelyet az üzemanyag-elosztó sínbe juttat. A sínből az elektromos befecskendező szelepek pontosan adagolják az üzemanyagot a hengerekbe. A nagynyomású kör nyomását is a motorvezérlő egység felügyeli, és az aktuális motorüzemmódtól függően állítja be.

2. A nagynyomású üzemanyag-szivattyú felépítése és működése: Funkcionalitás

A nagynyomású üzemanyag-szivattyúk többféle kivitelben léteznek, amelyek a jármű és a motor sajátosságaihoz igazodnak. A radiális és axiális dugattyús, valamint a soros szivattyúk egy vagy több szivattyúelemmel működhetnek. A kenést általában az üzemanyag vagy a motorolaj biztosítja. A szivattyú feladata, hogy az előtápszivattyú által szállított üzemanyagot a szükséges nyomásra emelje, és az üzemanyag-elosztó sínben elérhetővé tegye. A motorvezérlő egység egy nyomásérzékelő és egy áramlásszabályozó szelep segítségével folyamatosan figyeli és szabályozza a rendszer nyomását, így biztosítva az optimális üzemanyag-ellátást.

(1) Alacsony nyomású üzemanyag bemenő oldal - (2) Nyomásszabályzó szelep - (3) Rugó - (4) Dugattyú - (5) Visszacsapó szelep - (6) Magasnyomású üzemanyag kimenet
(1) Alacsony nyomású üzemanyag bemenő oldal - (2) Nyomásszabályzó szelep - (3) Rugó - (4) Dugattyú - (5) Visszacsapó szelep - (6) Magasnyomású üzemanyag kimenet

4. Nagynyomású üzemanyag rendszer elemei

(1) Üzemanyag tartály - (2) Elektromos üzemanyag szivattyú - (3) Nagynyomású üzemanyag szivattyú - (4) Üzemanyag elosztó cső - (5) Nyomásszabályzó szelep - (6) Nyomásérzékelő szenzor - (7) Befecskendező (injektor) - (8) Üzemanyag szűrő - (9) üzemanyag nyomásszabályozó szelep - (10) Motorvezérlő egység (ECU) - (A) Főtengely fordulatszám helyzet érzékelő - (B) Vezérműtengely fordulatszám helyzet érzékelő - (C) Gázpedál érzékelő - (D) Hőmérséklet érzékelő - (E) Levegő hőmérséklet érzékelő - (F) Hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő - (G) Olaj hőmérséklet érzékelő
(1) Üzemanyag tartály - (2) Elektromos üzemanyag szivattyú - (3) Nagynyomású üzemanyag szivattyú - (4) Üzemanyag elosztó cső - (5) Nyomásszabályzó szelep - (6) Nyomásérzékelő szenzor - (7) Befecskendező (injektor) - (8) Üzemanyag szűrő - (9) üzemanyag nyomásszabályozó szelep - (10) Motorvezérlő egység (ECU) - (A) Főtengely fordulatszám helyzet érzékelő - (B) Vezérműtengely fordulatszám helyzet érzékelő - (C) Gázpedál érzékelő - (D) Hőmérséklet érzékelő - (E) Levegő hőmérséklet érzékelő - (F) Hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő - (G) Olaj hőmérséklet érzékelő

Rendszerintegráció a járműben

A közvetlen benzinbefecskendezés nagynyomású rendszere alapvetően a következőkből áll:

  • Nagynyomású szivattyú,
  • Nyomásszabályozó készülék,
  • Elosztó cső (sín),
  • Nagynyomású üzemanyag-vezeték,
  • Üzemanyagnyomás-érzékelő és
  • Nagynyomású befecskendező szelepek.

5. Hibás nagynyomású üzemanyag-szivattyúk hatásai és okai:

A nagynyomású üzemanyag-szivattyúk a folyamatos, nagy terhelés, a magas nyomás, a kenőanyag hiánya és a hőingadozások miatt fokozottan kitettek a kopásnak. Ez idővel a szivattyú meghibásodásához vezethet. 

A hibás szivattyú jellemző tünetei közé tartozik

  1. szabálytalan motorjárás 
  2. teljesítményvesztés magas fordulatszámon
  3. nehéz indítás 
  4. a motor leállása 
  5. olajhígulás 

A nagynyomású szivattyú meghibásodásának okai a következők lehetnek

  1. külső mechanikai sérülések 
  2. a hajtás, a görgős szelepemelő vagy a szivattyúelem belső mechanikai sérülései 
  3. szivárgás - üzemanyagveszteség
  4. szervizintervallumok / karbantartási időközök be nem tartása
  5. rossz kenés - olajhígulás vagy rossz olajminőség
  6. szennyeződés az alacsony nyomású rendszerben  

Fontos

A meghibásodott nagynyomású szivattyút mindig ki kell cserélni!

Új szivattyú beszerelése előtt ellenőrizni kell a szivattyú meghajtását, a görgős szelepemelőket és a vezérműtengelyt, hogy nem sérültek-e és megfelelően működnek-e. A hibás alkatrészeket ki kell cserélni.

Fémrészecskék keletkezése: A sérült alkatrészek kopása, törése során apró fémrészecskék keletkezhetnek, amelyek az üzemanyagrendszerbe kerülhetnek, melyek károsíthatják a befecskendezőket. Ellenőrizni kell az üzemanyag szűrőt, szükség esetén a teljes üzemanyag rendszert tisztítani kell!

/// Ezek is érdekelhetnek ///

Az Alfa Romeo Giulia a luxus szedánok világában ma az egyik leghangsúlyosabb tervezésű járműnek számít az utakon. Ha minden jól működik, mind a standard Giulia, mind a Quadrifoglio a legcsábítóbb luxusautók közé tartozik vezetés szempontjából. Sajnálatos módon azonban ez a modell a megbízhatatlansága miatt híres. Íme a leggyakoribb problémák az...

A 2,2-es SkyActiv-D (SH-VPTR és SH-VPTS) egy 2,2 literes turbódízel motor, amely elődjén, az MZR-CD-n alapul. A fő különbség az, hogy az új motornak csökkentett kompressziós aránya van. 16,3-ról 14-re csökkent, és ez a szám meglehetősen alacsony a dízelmotoroknál, és majdnem megegyezik a SkyActiv benzinmotorokéval.

Az autóklíma rendszerek kényelmet és biztonságot nyújtanak az utazások során, különösen a nyári hónapokban. Azonban, mint minden más járműalkatrész, az autóklíma is rendszeres karbantartást igényel a hatékony és megbízható működés érdekében. Ebben a blog cikkben részletesen bemutatjuk, miért fontos az autóklíma karbantartása, milyen gyakran érdemes...