Nagynyomású üzemanyag szivattyú működése
Hasznos tudnivalók, praktikus tanácsok és értékes tippek a nagynyomású üzemanyag-szivattyúk működéséről, karbantartásáról és esetleges problémáiról.
Az Opel Zafira B egy 2005 és 2014 között gyártott kompakt egyterű, amely az Opel kínálatában a Meriva felett helyezkedik el. 2007-ben, a modellfrissítés részeként, kozmetikai változtatások történtek, emellett a motorválaszték is átalakult. Utódja a Zafira C.
A Zafira B számos négyhengeres motorral volt elérhető. Az alapmodell az 1.6 Twinport (105 LE) vagy az 1.6 EcoTec (115 LE), e felett található a kicsit erőteljesebb 1.8 EcoTec (140 LE) és a 2.2 Direct EcoTec (150 LE). Azoknak a családapáknak, akik nagyon sietősek, az EcoTec sorozatban egy kétliteres turbómotor is rendelkezésre áll nem kevesebb mint 200 lóerővel.
Az 1.6 Twinportnál gyakran jelentkeznek gyújtóttrafó problémák, amelyek arról híresek, hogy előbb-utóbb feladják a szolgálatot. A tünetek közé tartozik az egyenetlen alapjárat és az érezhető teljesítményveszteség. Ezenkívül az olajnyomáskapcsoló hajlamos a szivárgásra, ami olajveszteséghez vezethet. Az elfolyó olaj bejuthat a vezetékkötegen keresztül a motorvezérlő egységig, ahol kárt okozhat. Az 1,8 literes változatnál viszont az olajhűtő tömítésnél lehet szivárgásra számítani, ami gyakran egy olajos és ragadós anyag formájában jelentkezik a kiegyenlítő tartályban.
A 2.2 Direct motorral bőségesen adódnak gondok. Egyrészt a vezérműlánc túl korai megnyúlása fordulhat elő, ami általában súlyos motorkárosodást eredményez. A közvetlen benzinbefecskendezéses motornak hála pedig hajlamos koksz lerakódásra a szívócsatornában ( dióhéjas tisztíás segíthet ), másrészről a koksztól szennyezett befecskendezők, különösen magas futásteljesítmény esetén szintén problémát okozhatnak. A 2.2 literes változat hibáit egy hibásan működő magasnyomású szivattyú teszi még teljesebbé.
Elérhető volt a kínálatban az 1.7 CDTI (110, 125 LE) és az 1.9 CDTI (120, 150 LE) dízelmotor is. Az elsőt a japán Isuzu gyártotta, míg az utóbbit a Fiat együttműködésével közösen fejlesztették ki. A Fiat autóiban 1.9 Multijet néven ismerhetik. A "Multijet" jelentése több üzemanyag befecskendezés égési ciklusonként.
Mindkét motor típusnál gyenge pont a generátor, amely rendszeresen feladja a szolgálatot. Az 1.9 CDTI esetében jellemző problémák adódnak az örvénylapátokkal és a vízpumpa idő előtti meghibásodásával míg az 1.7 CDTI az olajveszteség miat szenved.
1. Az egyik típusú szívócsonk műanyag, ponthegesztett, rozsdamentes acél örvénylapátokkal rendelkezik, és a fő hiba az, hogy a szívócsőben felhalmozódott korom részecskék növelik a csappantyú súrlódását, ami komoly problémákat okozhat a motorban. Ezt általában az EGR-rendszer melléktermékeként keletkező szén-részecskék okozzák. Amikor a ponthegesztési varratok megadják magukat, egy lapát leválhat és a motor lenyelheti, katasztrófális kárt okozva a motorban. A lenyelt lapát károsíthatja a szelepeket, a dugattyút, a turbófeltöltőt, de még a hengerfalakat is.
2. A másik típusú szívócsonk alumínium ötvözetből készül, műanyag örvénylapátokkal. Ebben az esetben a hiba az, hogy a csapágyak elhasználódnak a szívócsőben felhalmozódott koksz miatt. Az elhasználódott csapágyak légszivárgást és töltőnyomás-veszteséget okozhatnak, vagy akár el is akadhatnak. A kisebbik rossz az az hogy a műanyag örvénylapátok legalább nem szakadnak le.
A Z19DTH motor biztonságosabb verziója alumínium szívócsonkkal rendelkezik, műanyag örvénylapátokkal. Ha a lapátok elakadnak vagy szivárognak, a motor durva járást, csökkentett üzemanyag-fogyasztást és teljesítménycsökkenést mutathat. Amennyiben a "Check engine" jelzőfény bekapcsol, szükség lehet az örvénylapátok cseréjére, ami költséges lehet.
A gyártó szerint ebben a motorban a vezérműszíjat 150 000 kilométerenként vagy 10 évente kell cserélni, attól függően, hogy melyik következik be előbb. Szerintem ez rendkívül optimista. Azt ajánlom, hogy legkésőbb 100 ezer kilométer után vagy 5 év elteltével cserélje ki, attól függően, hogy melyik eset következik be előbb.
A vízpumpát érdemes ugyanakkor cserélni, mint a vezérműszíjat, mivel ellentétes esetben beszorulhat, és ez okozhatja a vezérműszíj elszakadását. Valójában a vízpumpa a vezérműszíj-hajtás gyenge pontja és az első, ami hajlamos meghibásodni
Ha dízel motorral szerelt Opel Zafira B-t szeretnél vásárolni, függetlenül a motorváltozattól, különösen magas futásteljesítmény esetén figyelembe kell venned a dízelmotor tipikus gyenge pontjait.
Ide tartoznak különösen a:
Részecskeszűrő (DPF)
Kettőstömegű lendkerék (ZMS)
Turbófeltöltő
EGR-szelep
Befecskendezők
Problémák a manuális váltóval
Az Opel 6 sebességes (M32) kézi váltója is ismert a csapágyproblémáiról. A túl nagy terhelés miatt a kúpos görgők felülete megrepedhet, ami előbb vagy utóbb váltóhibához vezet.
Ha a tesztvezetés során induláskor és fékezéskor a sebességváltókar elmozdulást mutat, abban az esetben valószínűleg hamarosan meg fog hibásodni a váltó. Külön oldal az M32 sebességváltóról.
Problémák adódhatnak az ABS vezérlőegységgel, melyeket jelezhet check engine lámpa felvillanása a műszerfalon és a C0131 hibakód is. A hibás indításgátló sok autótulajdonos életét keserítette meg az elindíthatatlan autók miatt.
A régebbi gyártású modelleknél rozsdásodásra hajlamos a csomagtérajtó és az ajtóél területe. Emellett a központi zár előbb vagy utóbb felmondja a szolgálatot, és a távirányítós kulccsal ekkor már nem lehet vezérelni - ez általában az ajtó környékén találaható vezetékhiba miatt történik meg. A klímaberendezés sem híres a hosszú élettartamáról, és a vásárlás előtt érdemes ellenőrizni a működést biztonsági okokból is.
A régi facelift előtti modellek kesztyűtartója az idő előrehaladtával néha nehezen zárhatók, és előfordul, hogy közben a világítás sem kapcsol ki, és az ízzó kiég. Ugyanakkor időnként az CIM-modul is meghibásodik, aminek következtében különféle elektronikai problémák merülhetnek fel, például a kürt meghibásodása vagy a kormánykerék gombjai is felmondhatják a szolgálatot.
A TÜV-jelentése szerint gyakran kifogásolják a futóműrugókat és a féktárcsákat, ráadásul a kompakt egyterű gyakran negatívumokkal szerepel az olajszivárgás és a rozsdás kipufogórendszerek terén. A GTÜ-jelentés szerint a vizsgálóknak rendszeresen kifogásaik vannak a világítással kapcsolatban. Az ADAC meghibásodási statisztikájában a Zafira B szinte állandóan a rosszabb helyeket foglalja el. A meghibásodások közé tartoznak az indítómotor, a szívórendszer, a kipufogórendszer, a generátor, a kuplung, a biztosíték- és relédoboz, az akkumulátor, a gyújtótrafók és a gyújtáskapcsoló is.
Válassza inkább a benzines 1.6 vagy 1.8 EcoFlex változatotokat, kézi váltóval! Az 1,6 literes és 1,8 literes szívó benzinmotorok egyszerűek és megbízhatóak. Az egyetlen dolog, amire figyelni kell, az a vezérműtengely állító csörgése hidegindítás után a változó szelepvezérlésű autókban – az 1,6 literes 115 lóerős és az 1,8 literes 140 lóerős motoroknál.
A 2.2 Direct Ecotec motort ha lehet kerülni kell – az üzemanyag-befecskendező rendszer (főleg a nagynyomású üzemanyag szivattyú) és az M32-es sebességváltóval kapcsolatos problémák miatt.
Megbízható az Opel Zafira B?
Az Opel Zafira B korántsem egy kiemelkedő modell a rüsselsheimi gyártótól, és vásárlás előtt alaposan meg kell vizsgálni. Azonban friss műszaki vizsgával, fiatalabb évjárattal és megfelelő motor-váltó kombinációval a tágas családi autó még mindig jó választás lehet.
Az árak a használtautó portálokon körülbelül 600.000 forinttól indulnak. Benzin és dízel változatok között nincs jelentős különbség az árakban.
Hasznos tudnivalók, praktikus tanácsok és értékes tippek a nagynyomású üzemanyag-szivattyúk működéséről, karbantartásáról és esetleges problémáiról.
Az Alfa Romeo Giulia a luxus szedánok világában ma az egyik leghangsúlyosabb tervezésű járműnek számít az utakon. Ha minden jól működik, mind a standard Giulia, mind a Quadrifoglio a legcsábítóbb luxusautók közé tartozik vezetés szempontjából. Sajnálatos módon azonban ez a modell a megbízhatatlansága miatt híres. Íme a leggyakoribb problémák az...
A 2,2-es SkyActiv-D (SH-VPTR és SH-VPTS) egy 2,2 literes turbódízel motor, amely elődjén, az MZR-CD-n alapul. A fő különbség az, hogy az új motornak csökkentett kompressziós aránya van. 16,3-ról 14-re csökkent, és ez a szám meglehetősen alacsony a dízelmotoroknál, és majdnem megegyezik a SkyActiv benzinmotorokéval.
Az autóklíma rendszerek kényelmet és biztonságot nyújtanak az utazások során, különösen a nyári hónapokban. Azonban, mint minden más járműalkatrész, az autóklíma is rendszeres karbantartást igényel a hatékony és megbízható működés érdekében. Ebben a blog cikkben részletesen bemutatjuk, miért fontos az autóklíma karbantartása, milyen gyakran érdemes...